På Skuespillerskole i Hollywood - Sandford Meisner


-"Du må gerne sidde i Sandys stol, hvis du lover at du behandler den med respekt."

Jeg er på Sanford Meisner Center i Hollywood og benovet over æren, gør jeg noget ud af at sætte mig forsigtigt og mærke den særlige aura fra stolen og rummet.


Martin Barter, centerets kunstneriske leder og eneste faste underviser, har eskorteret mig ind i teatersalen og har anbragt mig på scenen i spotlightet, mens han selv har taget plads i salens mørke.
Stolen jeg sidder i tilhørte Sanford Meisner, som sad i denne stol og underviste mange af de store skuespillere, vi kender fra TV og film idag. Han startede sin karriere i New York. Her underviste han på The Neighborhood Playhouse i 55 år, indtil han i en alder af 89 år flyttede sin skole til Los Angeles. Han var en del af det berømte Group Theatre i 30erne og har sammen med Lee Strasberg og Stella Adler haft stor indflydelse på det naturalistiske skuespils udvikling i USA.

Nu beder Martin Barter mig om, at fortælle min historie. Jeg fortæller ham, at jeg allerede har opholdt mig to måneder i Los Angeles og har gennemgået anden del af grunduddannelsen på skolen, The Acting Corps, ikke langt herfra og at jeg der er blevet interesseret i Meisner Teknik. Jeg fortæller, at jeg derudover skriver speciale om Sanford Meisner og Michael Chekhov i forbindelse med min uddannelse som Dramalærer fra Den frie Lærerskole i Danmark.
Det går nu pludselig op for ham, at jeg er kommet for at høre hans historie og ikke søger om optagelse på hans skole. Jeg bliver derfor inviteret til at komme tilbage dagen efter til et længere interview. Dybt taknemmelig rejser jeg mig fra mesterens stol og tager afsked for at komme igen i morgen.

Marty
Udrustet med en æske chokolade og nogle relevante, velforberedte spørgsmål, besøger jeg igen Martin Barter, som bliver tiltalt Marty.
Marty var Sanford Meisners personlige assistent fra 1985 indtil hans død i 1997. Han er én ud af tre lærere, som er de eneste i verden, der er uddannet og godkendt af Meisner til at videreføre hans teknik. 

Jeg starter med at spørge om, hvorfor Repetition er så vigtig. (en øvelse hvor skuespillerne i længere tid iagttager hinanden og gentager hvad den anden siger) Svaret er, at Repetition er sproget, det fælles standpunkt som alle må lære først, før man starter processen som skuespiller. Han sammenligner det med et barn, der skal lære at tale. Repetition handler om at lytte og når man ikke sætter fokus på sig selv, men sin partner, vil der spontant opstå reaktioner, som man ikke selv har planlagt.
Marty tilføjer også, at der med tiden opstår en dybere forståelse og flere nuancer af øvelsen, som man kun kan erhverve sig ved selv at bruge Repetition i flere år.

Leave Your Self Alone
I sin bog On Acting beskriver Meisner intellektet, som skuespillerens værste fjende.
Marty forklarer, at en skuespiller ofte begår den fejl at ville have kontrol over sin adfærd og reaktioner på scenen. Ved intellektuelt at forholde sig til karakteren forsvinder spontaniteten og muligheden for at påvirke og blive påvirket af sin medspiller.
Det er lærerens job at gøre eleven opmærksom på om denne lytter til og er investeret i sin medspiller. Han siger, at egoet skal under kontrol, så det ikke stopper processen for skuespilleren.
Men Marty mener ligeledes, at dette i den grad også gælder for ham selv som lærer. Eleven skal hele tiden sættes højest og man skal passe på ikke at lade sine egne synspunkter og personlighed overtage rummet.
Medspilleren er alt for skuespilleren, for der er intet uden den anden i scenen. Der skal være nogen at forandre og blive påvirket af. Så simpelt er det, siger han.

Et liv med Sanford Meisner
I den lille forhal hænger der et billede af en yngre version af Marty i fint jakkesæt og ved siden af står Sanford Meisner lige så nydeligt klædt på. Marty fortæller stolt, at Meisner var forlover til hans bryllup. Men selv har han viet sit liv til Meisner.


Det sensitive, dog sejlivet gemyt Meisner havde, synes at gå igen i Marty. Han videregiver Meisners teknik præcis, som den blev undervist af Meisner. Dette er på trods af at Meisner selv udtrykte, at han håbede, at de vil rive det lokale teater The Neighborhood Playhouse ned, som var rammen om hans virke i New York, når han var borte.

I dag underviser hans tidligere elever i The Neighborhood Playhouse og der er ingen planer om at nedlægge det. Alex Taylor en anden af de tre godkendte lærere har sin egen skole, The Sanford Meisner Studio ligeledes i Hollywood. En anden kendt Meisner Skole er The William Esper Studio i New York, hvor flere danske skuespillere er uddannet.

Marty siger, at han godt forstår, hvad Meisner mente, men han er overbevidst om at dette er den helt rigtige tilgang til at blive den bedste skuespiller. Jeg spurgte, om han videreudviklede teknikken eller den forblev den samme.
”Sandheden er altid sandheden. Ligegyldigt hvordan verden ændrer sig, så kan man ikke udvikle på det, der er sandt. Og det er hvad Sandy underviste. Sandheden."

skrevet i 2009 af Michelle Bercon- Siden er Sanford Meisner Center lukket og Martin Barter er nu underviser på Ohio Universitet. 

Del gerne indlægget med dine venner 



Comments